Aanpak

Als kindercoach werk ik spelenderwijs samen met het kind (en evt. ouders/begeleiders) aan oplossingen voor het probleem. Dit houdt in dat de nadruk niet op het analyseren van het probleem wordt gelegd, maar dat er door middel van een positieve benadering wordt toegewerkt naar de gewenste situatie. De kindercoach gaat ervan uit dat het kind over kwaliteiten beschikt die het kan gebruiken om de oplossing te vinden. Door deze kwaliteiten weer naar voren te halen, ervaart het kind dat het zelf beter kan omgaan met het probleem (hulpvraag), wat goed is voor zijn zelfvertrouwen.

Bij de oplossingsgerichte aanpak maak ik gebruik van onderstaande methodes en technieken:

Ik werk met:

  • Creatieve werkvormen: tekenen, kleuren, knutselen, muziek
  • Diverse spelvormen: rollenspel, kinderkwaliteitenspel, coole kikkerkwartet en gezelschapspelletjes
  • Ademhalingsoefeningen, aandachtsoefeningen en visualisatieoefeningen
  • Eigenwijskaartjes
  • De wondervraag en schaalvragen
  • ZAT vragenlijst en Zelfbeeldvragenlijst
  • Lichaamswerk: in je kracht staan, lichaamshouding, lichaamstaal, ontspanning
  • NLP: achter elk gedrag zit een positieve intentie
  • Basistechniek ‘Kinderfocussen’
  • Cognitieve therapie: RET en de methode ‘Denk goed, voel je goed’
  • Leefboek voor kinderen: tips om het zelfvertrouwen voor kinderen van 8 – 12 jaar te vergroten

Kids‘Skills

Er kan ook gebruik worden gemaakt van de methode Kids’Skills. In vijftien stappen leren kinderen op speelse wijze hoe ze hun problemen kunnen omzetten in vaardigheden die geleerd kunnen worden. Dit is een constructieve manier, gericht op samenwerking met het kind, de ouder(s) en de omgeving, om die problemen aan te pakken waar kinderen last van kunnen hebben.